2011-03-28

Önskefynd på loppisar



Att önska sig saker, drömma och fantisera, det är väl allt en livets kryddor. Själv tycker jag att det kan vara lite väl basalt att önska sig någon pryl från den vanliga affären, något massproducerat som bara är att köpa. Ja, det är mer sport, mer utmaning att gå på loppis!

Alla loppisgalningar har väl sina önskefynd. Själv håller jag utkik efter olika saker, men just nu är jag mest ute efter:
- dragkedjor i olika färger och storlekar, gärna lite udda modeller. Sytråd och andra tillbehör tar jag gärna hand om.
- härliga tyger i fin kvalitet. De blommiga 60- 70-talstygerna tackar jag verkligen inte nej till!
- Tyg från Jobs handtryck. Om jag hittar ett sådant tyg kommer det att hamna hos en god vän, kanske blir det först till en väska! Ljuvliga mönster!

- Billiga väskor kan ha detaljer som kan återbrukas. Men ännu gladare blev jag när jag hittade en hel påse med gamla spännen och knappar. Mer sådant, tack!
- Prydnadsföremål tillverkade av Upsala Ekeby. Eftersom detta har blivit populärt är det dock "dyrt" numera. Jag går lätt igång om jag ser en sådan här undersida:
- Bekväma stolar i teak. Våra cirka 2 år gamla stolar som kostade nästan en tusenlapp styck har gjort sitt nu. Tacka vet jag kvalitet. Och om en möbel har hållit i 50 år känns det som att den lätt kan klara några år till. Ett säkert kort liksom!
- Iläggsskivor i teak, om jag får drömma. Jag har ett fantastiskt höj- och sänkbart bord från 50-talet, men tyvärr saknas skivorna som behövs om man ska använda det i det höga läget. 20 mm tjock skiva, 948 mm lång, ju bredare desto bättre. Det lär inte bli lätt.
- Teak, mer teak! Gärna små totalt onödiga figurer.
- Rörstrands jubileumstallrikar. Jag har 1900-talet, min första väggtallrik ever. Jag tror att det finns potential att snöa in på även denna udda pryl. Mer väggtallrikar åt folket!

Det är kanske inte lätt, men det lär bli fortsatt kul!
(Alla bilder i detta inlägg har jag gogglat fram.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...