2011-04-07

Sy necessärer, hur gör jag?

Jag skapar oftast med metoden Learning by doing och tanken "Men hur svårt kan det vara?" i huvudet. Sen ger jag mig i kast med materialet för att uppnå mitt mål. Jag fick en enorm lust att göra lika fina necessärer som de jag såg hos Gerda, det var så jag kom i gång. Och, som man kan ana, blir det sällan lika bra första försöket. Och ofta inte heller andra försöket. Men vid det tredje försöket gör jag åtminstone inte om samma misstag som de tidigare gångerna!
Alla är olika, några bra, andra lämnar mer att önska.

När jag ska börja skapa har jag ofta olika förutsättningar; olika stora tygbitar och blixtlås, färger och mönster att förhålla sig till. Här känner hjärnan sig utmanad. Jag tittar på bilder och försöker göra likadant. Ibland blir det bra, ibland inte... Ofta är det någon liten söm som inte blivit perfekt. I början var jag nöjd ändå, men nu vill jag att allt ska vara så perfekt som möjligt.

Jag har på det här sättet gjort många olika modeller, ingen är den andra lik, men nu börjar jag närma mig mitt mål: att kunna sy så att det blir good enough. När jag nu ser på mina första försök kan jag glatt konstatera att jag har lärt mig mycket på vägen. Samtidigt finns det gott om utmaningar kvar!

Det finns förresten gott om tips på webben. Jag har använt mig av denna tutorial samt denna och denna. Men mest har jag nog lärt av alla mina misstag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...