2011-05-27

En äkta kopia!

Nu, äntligen, har jag insett varför jag började sy väskor! I hemmets gömmor fann jag originalet, denna en syndernas lustgård, kanske den egentliga källan till mitt nya, onda intresse - att sy. Det fanns nämligen en tid då jag också köpte mina väskor och kassar, eller Art Tote Bag som det tydligen också heter. Stig Lindberg är det som designat tyget på kassen nedan. Som tydligen heter Lustgården. 


Även om jag fortfarande är väldigt förtjust i väskor, kassar, påsar och allt vad det nu kallas, så gör jag dem nu hellre själv. Jag kommer ihåg att jag funderade över varför kassen från Stockholm Design House var så dyr. Var den väldigt välsydd? Hade den funktioner som motiverade priset? Men självklart är det designen som man betalar för. Och märket kanske.

Var det så svårt att göra en likadan? Tja, jag satte igång att klippa och sy och det gick som en dans. Visst var det lite pilligt att få delarna att passa ihop och att få sömmarna good enough. Men modellen blev snarlik.  


Det som skiljer, förutom att jag har använt mig av ett slitstarkt tyg från Åhlens (90-tal) är att det i originalväskan finns ett litet enkelt fack med dragkedja och en bottenplatta. I mitt original finns det i stället en funktion som gör att böckerna, eller vad man nu har i kassen inte kan rymma sin kos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...