2011-06-15

DIY Klä in ram i tyg


Jag försökte mig på att klä in en ful träram i en bit av ett örngottstyg. Någon kanske känner igen det, jag har nämligen gjort en örngottstopp av resten av örngottet. 

Så här gjorde jag:  

1. Jag klippte en bit stor nog att täcka ram och att fästa på dess baksida. En vanlig hederlig häftapparat duger bra som häftmaskin bara man öppnar häftapparaten innan man slår i häftstiften. Se till att ha tyget väl spänt när du häftar.

2. När det var klart klippte jag ur en fyrkant ur mitten.


3. Sedan var det dags för ett första misstag. Se hur jag klipper in till hörnen. Det som händer är att en bit av ramen inte täcks av tyget. Klipp alltså inte snett!
4. För att åtgärda detta problem klippte jag en liten extrabit av tyget och limmade fast i hörnen med textillim samtidigt som jag limmade dit resten. Problem nästan solved.


5. Nu är det dags att inspektera. Blev det bra? Ja, det blev bra! Om man liksom jag hatar strykjärn bör det gå att spruta lite vatten på den skrynkliga ramen och på så sätt få bort de fulaste vecken. Men, Att använda ett välstruket tyg kan påverka slutresultatet!

Lycka till! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...