2011-06-25

En dold oas

Vad kan man önska sig midsommardagen? Kanske skulle det ljuvligaste vara att tillbringa dagen i en stilla oas och låta allt gå i snigelfart? 


En kväll i mitten av juni, tog sig snigeln på bilden ovan och jag oss runt i ungefär samma tempo i en alltigenom underbar radhusträdgård. Medan snigeln balanserade på ett strå, balanserade jag i lånta trätofflor.


Jag frågade lite fräckt om jag får fota den hemliga trädgården medan efterrätten förbereddes och faktisk! Med Ifånen i högsta hugg tänkte jag föreviga stunden. I skymning. Med en 5 megapixelkamera. Bilderna gör tyvärr inte trädgården rättvisa.


Det vackra silverpäronet gör sig dock ganska bra trots allt. I verkligheten kan man stoppa näsan i rabatterna och upptäcka ett överflöd av växter. Buxbom, bambu, rosor, clematis... Nä, jag kan inte benämna en tiondel ens.

De rikt blommande rosorna, buskklättervarianter i olika kulörer runt om i trädgården sträcker sig mot himlen. Fast paradiset finns ju här i trädgården. Helt insynsskyddad.


Tar man några steg bakåt, ja, någrasteg räcker, eftersom trädgården är minimal, ser man harmoniserande färger. Ändå är trädgården så full av överraskningar att man aldrig ser hela. Så synd att mina foton inte blev bättre - jag måste ta nya! I förgrunden finns näva, allium, vita smultron. Och väldigt mycket mer.


Och om man kommer nära det knappt synliga trädet upptäcker man att där hänger minnen av olika slag. Oväntat!

Ytterligare en fantastiskt blommande ros. Honungsros tror jag bestämt att den ljuvligt doftande rosen kallas. Här kan man kanske också ana att rabatterna ramas in av gatstenar. Jag får nog avslöja att gatstenarna har flyttats ut i många omgångar, allteftersom blomsterprakten blivit större! Vad ska man med gräsmatta till? ;-)

Om fotot ovan hade blivit bra, skulle det ha visat en av mina favoritvyer. Så den här bilden finns bara för att jag ska kunna drömma mig dit igen. Och veta att olivträd kan planteras i stora krukor och placeras i rabatten.


Avslutningsvis finns här några exempel på blomplanteringar. Vackra installationer som det krävs en trädgårdskonstnär för att få till.


Apropå konstnär. Jo, trädgårdskonstnären är även en högklassig konstnär. Idag är det främst i mat, hem och trädgård det märks, men den vackra paletten som hänger på uterummets vägg skvallrar om en blandning mellan snille och smak. För vem hade kunnat skapa en så vacker installation med så enkla medel. 





Stort tack till dig som möjliggör att jag kan skriva detta! Du min kära mentor och inspiratör!

Uterummet har fler godbitar som jag gärna vill visa, men jag tänker be om lov först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...