2011-06-13

Flätade karameller på fat


Äntligen har jag något att använda gamla t-shirts och annat sladdrigt trikåtyg till - flätor. Det enklaste möjligt, kan man tro. Jag som testar först och får ett ok resultat. Kollar fakta sedan och vet nu att det finns smarta knep att ta till för att få det riktigt fint. Tyvärr kan jag inte hitta tillbaka till den bästa beskrivningen, men jag kommer ihåg några detaljer:

- Klipp trikåtyget på diagonalen fram och tillbaka i stället för att riva. (Här tycker jag att det fungerar ypperligt att klippa runt i en cirkel i stället.) Breda remsor blir fina flätor. Anledningen är att det blir prydligare remsor och färre lösa trådar.

- För att få remsorna att snurra ihop sig och bli runda på längden, nästan som rep, ska man dra i dem en bit i taget när man snurrar eller flätar dem, då tänjs trikån och när man släpper rullar den sig fint. (Fungerar bäst på riktigt tunna tyger.)


- När man flätar med långa remsor blir det lätt en väldelig oreda. Ett "woedigt" trassel. Om man lyckas nysta remsorna kan man sedan stå och fläta med ett av nystanen som tyngd, medan de andra vilar på golvet.

Ja, det var några saker som jag kommit fram till.

Det framgår nog inte av bilderna hur långa flätorna är. Jag ska nog anpassa några så att de kan användas till tröjor och klänningar. Det är en modegrej som jag gillar. Eller så virkar jag av dem. En matta skulle det nog kunna bli.


Och så fatet. Det är från Bo Fajans, Bobergs fajansfabrik, Gefle och är märkt Grafit 1193. Jag har en handfull assietter också. Jag fick ärva liknande, men tyvärr diskade en vänligt sinnad, men klantig människa sönder dem, så jag har skaffat fram liknande nu. Har tyvärr inte kollat upp mer om Grafit-serien och Bo Fajans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...