2011-08-29

Mördarsniglarna imponerar


Jag är ganska blödig och vill helst inte döda. Inte ens mördarsniglar. Jag inser att det egentligen är lönlöst att ta upp kampen mot dem, men har kommit till det stadiet att jag inser att jag måste försöka. om inte annat för grannsämjans skull.

De första sniglarna som gått vilse i min trädgård slängde jag levande på komposten efter att ha låtit dem krypa upp på min spade. Ahimsa! Sedan kastade jag dem en bit bara, men det kändes taskigt på alla de sätt. Har nyligen försökt dränka dem i spannen med dålig fallfrukt som fyllts med regnvatten. Det fungerar inte! Sniglarna har inga som helst problem att ta sig upp... Imponerande värre. De hade dock mycket svårare att inse att kanten bara gick runt, runt. Trodde ett tag att snigeln skulle dö av utmattning... Men så dum var den inte!

Det som jag kommit fram till efter att ha läst på om sniglarna är att bästa metoden är att klippa, vilket på mitt sätt innebär att använda en långskaftad spade. Snabb och precis giljotinering. Därefter en högtidlig transport till mördarsnigelkyrkogården.

En av snigellänkarna jag följde var både informativ och, framför allt, rolig: Sniglar och öl - En litteraturstudie

Inte lika roligt är det att mörda mördarsniglar, men det passar ju med deras svenska namn.





Kan också meddela omvärlden att vår kära hamster gick bort 28 augusti 2011. Det är med stor sorg i hjärtat jag skriver dessa rader.

Vår för alltid älskade Plutten.
Av jord är du kommen, jord skall du åter varda. Men du lever för alltid kvar i vårt minne. Tack för allt du gett oss! När detta publiceras tar vi farväl med musik och poesi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...