2011-08-29

Världens godaste äppelkaka

Min mormor gjorde en äppelkaka som jag nu har fått receptet på. Jag kan inte minnas att den var så god, men den jag själv gjorde blev helt fantastisk! Kakan är väldigt snabb och lätt att göra och den tillåter att man gör misstag. Det gillar jag!

Här är receptet:

Blanda 2 ägg och 3 dl socker. Tillsätt 6 dl vetemjöl och 4 tsk bakpulver samt 200 g avsvalnat, smält margarin/smör. Nu har du en tjock sockerkakssmet. Häll smeten på bakplåtspapper i en form, stor som ett A4 ungefär. Lägg på skivade äppelbitar över hela. Avsluta med att strö på kanel och strösocker. Sen in i ugnen!

Eftersom min kaka blev ganska tjock hade jag den i ca 200 grader långt ner i ugnen i drygt 30 minuter. Originalreceptet säger dock att man ska använda en form på cirka 30*40 cm, 225 grader och 30 minuter. Jag tänker nog testa att göra kakan med en mindre mängd bakpulver, det känns som att 3 tsk skulle kunna räcka.

Man skär kakan i bitar och sen är det bara att smaska i sig. Eller att frysa in och njuta vid senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...