2011-11-03

Mormorsrutorna


Här är då en liten del av de rutor som jag är så stolt över! Aldrig trodde jag väl att jag skulle lära mig att virka dem. Och aldrig kunde jag ana att det skulle vara så roligt.

När jag hade virkat några stycken gick det av sig självt. Och som vanligt är jag inte speciellt noggrann - det  funkar ju ändå. Min beskrivning  (Se gärna på rutan längst ned med vit mitt:

Virka 5 smygmaskor och sätt ihop dem till en ring.
Fortsätt med samma färg. Virka 3*4, dvs 12 stolpar genom ringen. Den första stolpen kan med fördel bytas ut mot två luftmaskor. Gör en extra maska, klipp av garnet och dra igenom det så att det blir fäst.

Byt färg. Nu är det vinröd.
Virka fast garnet på valfritt ställe genom att göra två luftmaskor. Gör så två stolpar så att de bildar en grupp om tre. Gör en luftmaska och sedan en nya grupp stolpar om tre. Så gör man hörnen. stolpe*3, luftmaska, stolpe*3. Sen fortsätter man så. Det är viktigt att man hoppar över tre vita

Byt färg igen (jag har blå) och gör hörnor som tidigare men en extra stolpgrupp däremellan.

Sista färgen. Även här görs hörnorna på samma sätt, men det är två stolpgrupper (med tre stolpar i varje) däremellan.

Tja, det kunde vara intressant om den här typen av beskrivning kan hjälpa någon att förstå. Finns det någon som fungerar som jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...