2012-04-18

Är jag en rasist?

Mitt foto, fixat i Instagram och med en textapp.
Jag fick ett så trevligt mejl häromdagen! Fina ord om min blogg som höjer mitt självförtroende några snäpp.

Det är ju så att det man bloggar, det kan nås av några miljarder människor på vårt klot. Hisnande. Och det vore ju knasigt om man vore ledsen för att inte alla de gillar det man skriver och gör, eller hur? De flesta av oss som bloggar gör det för vår egen skull, det är jag ganska övertygad om. Och om det finns några få människor av alla miljarder som gillar det man gör, då räcker det. De andra får hålla på med sitt, och är de kritiska så är det deras problem. :-) Och ibland så klickar det lite extra.


"Vips så fann jag din sida som gav lite mer utöver det vanliga tråkiga och alldagliga."


Mejlet fick mig att komma ihåg en sak som jag har haft i tankarna ett tag; jag skulle vilja ha en slags Sånt-som-gör-mig-glad-widget på bloggen. Samla alla dessa trevliga kommentarer som känns äkta. Det är ju så trist om de bara försvinner ut i glömskans land. Jag har en handskriven "widget" hemma, där jag kladdat ner snälla saker som vänner sagt om mig en tid. Trevligt att kolla på ibland! Kanske något för dig att ha också?


Åter till mejlet: Jag vill svara på "Hoppas att du inte är rasist!" här. Finns det något som antyder det i bloggen? Det vore då konstigt i så fall, för nej, rasist är jag verkligen inte!

Något som kan störa mig är då folk bemöter mig som vore jag en rasist, tolkar mina ibland klumpiga, men nyfikna frågor som potentiellt rasistiska. Det är alla ni som inte är öppna för att lära känna folk som de är, som leder till att vi som vill, ibland träffar sårade personer med dubbel (eller mer) kultur- och språkkompetens som tar illa vid sig för att de har otrevliga erfarenheter i bagaget.



Sluta att skada varandra! Inse att alla gör så gott de kan och att alla formas av samhället och bemötandet de får. Ger man skit får man kanske skit tillbaka. Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig! Ett lands viktigaste tillgång är människorna som lever där - att de ska ha möjlighet att göra gott! Snälla rasister, inse att ni skadar alla genom er oförmåga att leva er in i andra människor. Jag tycker synd om er. Och snälla ni som träffar folk som uttalar sig fientligt mot andra, säg ifrån! Bjud in och fråga nyfiket hur de egentligen tänker (för något knas ligger ju bakom deras inställning).



Men för all del - har du inte möjlighet, förmåga eller ork att lära känna andra så är det ok att leva (inskränkt?) ändå. Så länge man inte skadar någon annan. För jag tror att människor är kritiska, negativa, rasistiska för att de inte bara saknar kunskap utan också förmåga, att de har ett slags handikapp. Ja, jag tror att Breivik och sverigedemokrater har ett handikapp, en empatistörning och att de saknar mentaliseringsförmåga. Rasism borde nästan klassas som ett handikapp och behandlingen antar jag skulle inbegripa KBT. Så var detta sagt!  :-)

1 kommentar:

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...