2012-04-27

Det omöjliga återbruket


En omöjlig uppgift lär det vara att återbruka de läckra små glasyrprovbitarna i keramik. Men jag måste säga att de minsann inte gör sig så illa som halsband! 

Planet Lund är en hållbarhetsfestival där lokala hantverkare ställer ut och säljer sina produkter runtom i stan. Eftersom många konstnärer har svårt att sälja sina verk till ens självkostnadspris nu när kommuner och landsting inte längre köper in så mycket, funderas det på hur man ska kunna sälja saker billigt till vanliga människor för att kunna överleva på sin konst. Konkurrenterna i Kina är inte lätta att tävla mot. Bra då att en festival ordnas där konstnärer får en chans att visa upp sig och eventuellt kunna sälja. Eventuellt få folk att uppskatta hantverket och värdesätta den tid som läggs på skapandet. 
 


Halsbandet ovan består faktiskt av en keramikbit, sprejad med silvrig fälgsprej och snöret är gjort av en gammal t-shirtsöm. Det är återbruk på hög nivå, tillverkat av skräp. Skulle kunna säljas mycket billigt. 


Visst är keramikbiten ovan läcker! Halsband eller dekoration? Funkar!


Jag har laborerat vidare med dessa bitar. Testat att slipa dem, måla med nagellack, med metallicfärg. Nu när jag praoar som keramiker/säljande konstnär (eh, nä inte riktigt) har jag fått större inblick i hur det är att försöka värka fram säljande idéer. För att verka som konstnär idag handlar om att kunna trolla med knäna och dessutom vara säljare. Det är konstnärens tid och idéer man betalar för. 


Jag tror att den här typen av korsbefruktande av slöjdidéer gör gott. Kanske kan det vidareutvecklas och bli till något riktigt bra till slut! Bara när jag har suttit här har många nya idéer dykt upp. Själv gillar jag det ruffa, obehandlade smycket. Allt behöver inte vara så perfekt hela tiden om du frågar mig, lite av varje, högt och lågt, billigt och dyrt. Men helst inte miljöovänligt massproducerat från Kina.

1 kommentar:

  1. Jag gillar verkligen din idé med att göra halsband av keramikbitarna. Skulle nog bli snyggt med en läder-rem till, men tchirtsömmar är inte fy skam de heller :)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...