2012-05-04

Så vitt jag vet



Vit som snö. Vit som marshmallowträd. En oskuldens färg. 

Vitt, alla färger samlade i en. Koncentrerade, likt en stjärna. Ger ljus. Ger rymd. Ger liv.


Vitt som fiskmåsar, som vågskum, som moln. Som flygplanet. Som en blekfis.

Som socker. Som salt. Som bländar. Som gör ont.

Vitt. Ett måste i livet, ett måste i tillvaron. Ett säkert kort. Ett kärt måste. Så vitt jag vet. 
Vet du?

Testa ett liv, ett hem, eller en dag utan vitt. Inte nödvändigtvis en vit vecka. Går det? 






















Ja
Kanske 
Men 
då 
är 
troligtvis
ändå 
käppen 
du 
håller 
framför
dig
vit.

Allt omkring oss är vitt. Motsatsen till vitt är inte svart. Det är att inte se   med ögonen (i det svarta finns det något dolt ändå! Ser du vad?). Att vara i ett kompakt mörker. Treva sig fram. Hitta strategier. Men det kan jag egentligen inte vittna om. Men jag skulle gärna göra ett besök på Svartkrogen. Att inte se innebär att alla våra andra sinnen förstärks. Precis som vitt framhäver nyanser, färger och form framhäver avsaknaden av vitt känsel, hörsel, smak, doft... 
Avsaknaden av vitt är en del av vårt sjätte sinne. 
Allt annat är vitt.


Och är nästa blad vitt kan det innebära en rad möjligheter. Nya ord och tankar som tar plats. Var inte rädd för det vita. 


Tack Stina för färgen. 

3 kommentarer:

  1. Förbaskat vackert, poetiskt, lekfullt...

    SvaraRadera
  2. Du är så bra på att leka med orden, samma som i din header. Älskar körsbärsträdet. Förstår att det är kult i Japan. Finare finns helt enkelt inte.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar era kommentarer. Tack!

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...