2012-06-15

Världens bästaste fröken


Nu har vi sagt hej då till världens bästaste fröken. Och jag har gråtit på en skolavslutning. Det är ingen tvekan om att barnens fröken är otroligt omtyckt. Hur många fröknar får en egen sång tillägnad sig, där texten huvudsakligen består av orden "Vi älskar dig J"? Dessutom framförd inför alla. Mina tårar kom då. Och så fortsatte de. Jag är så enormt tacksam över att denna fina person har haft hand om barnen och jag är djupt avundsjuk på de föräldrar och barn som får henne i höst. Måtte hon få en löneförhöjning på minst 10 000:- i månaden, för hon har gett så enormt mycket till oss under dessa år, och säkerligen har hennes jobb med barnen sparat åtskilliga miljoner åt Sverige på sikt. Men eftersom hon är bäst kan hon få 100 000:- mer i månaden och andra lärare 10 000 kronor mer.

Nåväl, man kan inte tacka en sådan här person nog med saker eller ord. Men jag sydde in kärlek i sömmarna på den kasse hon fick av oss. Hon är varm, busig och passar bra i orange, och kassen blev lite så också. Men den speglar inte henne helt förstås. Men orden som jag sydde in på fickan har hon levt upp till. :-)



Så här blev alltså lärarens present i år. Det blev som det blev. Och det är ju tanken och kärleken som betyder något. Hoppas att alla andra lärare har fått mycket kärlek och tacksamhet för det jobb de utfört under året. Snart har lärarna en chans att vila upp sig lite. Ett kort sommarlov som förhoppningsvis inte enbart ägnas åt planering inför hösten och fortbildning.


Ni andra lärare, även om ni inte får samma uppskattning gör också ett bra jobb, det vet jag. Och gör ni inte det är jag säker på att det beror på omständigheter och inte på er. Jag stödjer Lärarmyteriet, där speglas lärarnas verklighet. Och jag har sett alldeles för många lärare gå i väggen. Jag är ju också en av dem. Måtte inga fler hamna i den där väggen!

4 kommentarer:

  1. Det är ju inte utan att jag också fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg. Hon måste ha blivit jätteglad. Hoppas att ni får ett fint sommarlov!

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig kasse! Jättehärlig!! Jo, nog har det ett viktigt jobb, lärarna!! Bland de viktigare som finns!! Jag är också för en löneförhöjning till dem och klart ökad prestige, samt rimligare arbetsbörda.

    SvaraRadera
  3. Å jag håller med, hon är ju världens bästaste fröken! Och vilken fin avslutning det var, med eller utan tårar :) Hon kommer säkert att stolt bära väskan i sommar.

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar upphöjning av fröken:-) Glädje spridande kasse:-)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...