2012-08-27

Helgens loppisskörd

I helgen var det loppis igen, den där härliga typen där flera hundra människor springer in när startskottet gått. Har sådana loppisar alltid funnits? Och över hela landet?

Nåväl, några av mina fynd tänkte jag visa, de jag hunnit fota åtminstone. Överst ses en tygbonad från IKEA, 1976 och den heter Cirkel. Rejält stor och superfin. Och tänka sig att den hittade jag dag två, när en kasse tyg kostade 40:-. Att bonaden inte rymdes i kassen gjorde inget, "Den bjuder vi på!". (Vad säger du om det Petra? ;-)

Även dag ett hittade jag en del tyger. Alltid lika roligt! Tyvärr var jag 3 minuter sen, så en annan gick iväg med Dunderklumpen och några andra retroklassiker när jag kom!

Och så hittade jag en helt ny duk från Kosta Linnewäfveri. Jag antar att det är någon som inte uppskattat den fina presenten... Trist tycker jag! Jag köpte den för några ynka kronor...

Bonaden och detta gamla cykelställ i gjutjärn för 40:- är nog det jag glädjer mig mest åt. Det här gör verkligen jobbet, till skillnad från det vi köpte på Jula för 400:-.

Sedan hittade jag en Kockumsgryta i mint condition bland kastruller och skit från IKEA. 20:-. När jag surfade runt sen såg jag en likadan säljas på Tradera för 250:- ungefär. Kannan Amanda från Rörstrand hade många fula nagg, men jag tog med den i hopp om att kunna få porslinssmycken gjorda framöver. Och den gula väskan gav jag en tjuga för utan att bry mig om att lukta på den. Och detta har lett till att jag har fått mängder av tips på att lägga i kaffepulver, ättika, torra gula ärtor, citronklyftor, lavendel och tidningspapper. Jag testar!

En spännram som är cirka 1,6*0,8 meter med tyget Paradis på blev min för en tia. Tyget åkte i tvätten och kom ut med tvättspår. Usch, det är trist med de nyare tygerna från Åhléns, de blir blekta efter bara en tvätt!??! Jag ska spänna upp ett annat av mina favorittyger senare!

Och... På väg hem så såg jag att de tog 30:- för en kasse småplock. Eftersom jag såg en sak som jag ville ha, och verkligen gillar att plocka runt bland prylarna, så blev det en hel del annat också i kassen! Jag leker med tanken att ha en retrofest och där kunna använda alla dessa udda koppar och fat. Det vore skoj!

5 kommentarer:

  1. Vilka fynd! Härligt :)

    ps. du kan slänga väskan i frysen också ett dyng eller två, vet inte om det hjälper men det blir knappast värre!

    SvaraRadera
  2. Vilken loppis! Den vill jag också besöka:-)

    SvaraRadera
  3. Många trevliga fynd har du gjort. Ett tips ang tyg som får tvättspår, prova att blöta ner tyget rejält innan du stoppar det i tvättmaskinen, det gäller även linnetyg.
    Åtminstone så kanske det blir jämt blekt!!!!

    SvaraRadera
  4. Fina fynd! Retrofest låter skoj :D

    SvaraRadera
  5. Ooo jädrans snygg den där bonaden! Men visst är det roligare att använda sig av udda koppar och fat än en stel servis.

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...