2012-09-02

Lopplördag följs av slappsöndag

Gårdagen var en ovanligt effektiv dag. Normalt sett försöker jag att vara stolt när jag inte gör så mycket nyttigheter under en dag. Ju mindre desto bättre. Men det känns som att jag börjar få balans. Peppar peppar. Igår märkte jag nämligen inte hur mycket jag fick gjort...

Men när jag kom ner i vardagsrummet såg jag nyss färdigmålade fönster, vita i stället för röda, vilket de varit sedan åttiotalet. Och mormors gamla gardiner var uppsatta.
Stringhyllan var uppsatt och hyllplanen utnyttjade. Det ska bli så trevligt att fixa till detta stilleben.
Soffkudden från förra helgens loppis låg i soffan och trängdes med famlijen. Soffkudden som blev min då försäljerskan sa: " Äsch, den får du på köpet!". Jag undrar om mönstret känns igen av någon retrotygnörd? Jag gillar färgerna och mönstret väldigt mycket.

Och så fanns där några av gårdagens fynd. Denna välgjorda teakkub gick jag runt med under armen länge på loppisen. Varför betalar man 10:- för en kub som man inte förstår hur den ska användas? I mitt fall handlar det nog främst om nyfikenhet; jag ville helt enkelt lista ut vad det var. Och den var väldigt välgjord!

Mot slutet av loppisen kom en vital gammal dam fram och sa, utan krusiduller: "Det är en pall, det ska finnas en dyna till!". Jag blev ganska häpen, men fann mig snabbt och frågade mer. Hon berättade att den är vändbar och därmed har olika sitthöjd. Jag mindes att jag hade sett en ful osäljbar dyna, gick bort till den, fick den och gick trimuferande bort till damen och tackade henne. Hon blev glad, för hon var tydligen van vid att folk tycker att hon är jobbig när hon lägger sig i.
Pallen med dynan på. Genial. Nu har jag ett roligt projekt - att rengöra, välja tyg och klä om!

I vanlig ordning plockade jag bland tygerna i början av loppisen. Nya tyger och äldre, slitna påslakan blev det mest. Sånt som jag vågar sy av. Och så två tyger från Gamlestadens of Sweden (Lönn och en julgrunka designad av Ingrid Jensen). Jag gillar verkligen Gamlestadens kvalité. Det skulle vara roligt att veta med om dessa femtiotals(?)-textilier och företaget.

Så gårdagen blev en härlig dag, där familjeutflykten till loppisen var höjdpunkten, även om jag längtat efter de vita fönstren och stringhyllan ungefär 7 år... Att jag dessutom fick min plattläggning på framsidan klar, ja, det gjorde inte dagen sämre!

Nu är en slappesöndag med allmänt inventerande och botaniserande på schemat. Inte illa alls!

Välkommen höst!

(Och om någon undrar... Nä, jag har inte glömt sommarutmaningen. Jag är bara lite långsam i tanken ibland. :-))

1 kommentar:

  1. meeen.. har du fler mormödrar med så fina gröna gardiner?! skulle passa perfekt ju ;) jättefina!

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...