2012-09-30

Redovisning av uppgift

Efter att ha njutit av mängder av vackra lapptäcken av retrotyg har jag nu äntligen fått tummen ur och gjort mig ett eget. Men det var verkligen inte lätt att få ihop det. Svårast var dock nästan att börja klippa i påslakan som jag samlat på mig på diverse loppisar. Men nu är det gjort. Och jag testade en metod som jag velat testa länge. Som jag måste ha glömt hur det nu var. För det blev inte så bra.

En sak som var bra, förutom att jag avslutade det hela, var att jag gick på känn, testade och lät det bli som det blev. Som förr. Först nu googlar jag på hur man egentligen gör...

Och googlandet fick mig att inse att jag borde ha stoppat täcket med något, för annars är det inte mycket till täcke. Om jag vill göra fler? Njä, inte för stunden. Betyg? "Vad är det?" och "Njä, färgerna..." Bäst? Att jag gillar att sy igen och har fått idéer om hur jag skulle vilja ha nästa lapptäcke!

Detta blev veckans bidrag till Återbruksutmaningen. Som klippt, men inte skuret eller struket för det, ungefär.
Återbruksutmaning 2012
Klockarbarn ber oss också att besvara frågan om vilken vår största drivkraft att återbruka är.

För mig handlar det dels om att det är en häftig utmaning att ta något "omöjligt", "fult" eller "oanvändbart" och ge det en ny skepnad eller funktion. Det får igång min kreativitet. Jag har märkt att jag har lättare att skapa utifrån en sak, än att skapa i syfte att göra något speciellt. Lapptäcket ovan utmanade inte min kreativa sida tillräckligt mycket och det tycker jag syns i resultatet.

Vidare handlar det om miljö och nostalgi. Ta tillvara på äldre saker och vårda dem väl, ibland genom att göra dem till sina egna. Och sen hatar jag detta slit och slängande! Stressa runt i affärer och jaga prylar i dålig kvalitet kan knappast vara meningen med livet...

Ytterligare en aspekt på återbrukandet är att det har varit fantastiskt när jag ägnar mig åt självrehabilitering efter att ha gått i väggen. Allt detta kravlösa pysslande, i kombination med den ibland meditativa loppisshoppingen är en lisa för själen.

Eh, jag vill rädda världen också. Glömde bara det.

Jag för frågan vidare: Vilken är er största drivkraft att återbruka?

11 kommentarer:

  1. Fint! Ska göra ett lapptäcke till en bäbis snart så håller också på att samla på mig. Fast mitt blir nog randigt, vill börja lite enklare.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din drivkraft för återbruk och känner igen mig själv i dina skäl. Jag vill inte heller springa i affärer och handla dålig kvalité. Jag brukar säga till min man att om jag inte syr och pysslar så blir jag galen. Det är inte bara ord utan mening. Det ligger väldigt mycket bakom orden. Jag tror helt och fullt ut att jag har klarat mig från stressrelaterade problem och psykisk ohälsa (finns arvsanlag i familjen) genom att vara pysslig. Oavsett om det är mina egna påhitt eller som oftast inspiration från andra så "tröstar och lugnar" det själen. Alla har vi våra olika skäl och det är så häftigt att lyssna till alla olika aspekter. Hoppas fler besvarar frågan.

    SvaraRadera
  3. Underbara tyger!
    Håller också med om era skäl till att återbruka. Och det känns bra :)

    SvaraRadera
  4. Trevligt att Klockarbarn slängde ut denna fråga!
    Här ska läsas vidare! :)
    Jag har väl ungefär samma åskikt som du kring Återbruk!

    SvaraRadera
  5. Tycker om ditt lapptäcke, färgglatt och fint! Och googlar man för mycket får man nog fram en hel del onödigt också - som att sicksacka alla lappar, vem 17 har tid och ork med det? (kanske samma människor som stryker allt... ;) Jag brukar ta fleece som bakstycke och vändsy ihop allt, då slipper man vadden och får ett täckigare täcke. Och gällande pyssel som terapi kan jag bara hålla med, det fungerar!

    SvaraRadera
  6. jättefint ju! tunna täcken är visst jättebra, särskilt till bäbisar som behöver hållas så där lagom varma, sydde ett ofodrat täcke till nyföding i somras & det var bästa mest välanvända presenten av alla!

    SvaraRadera
  7. Lapptäcken är skitkul att sy, det är det jag mest av allt syr när maskinen kommer fram. det finns ju otaliga varianter. Och nej, jag sicksackar inte heller rutorna. Däremot är en rullkniv jättebra för att skära till lapparna istället för att klippa. Det går snabbare och blir rakare. Blir nog ett lapptäcke i nästa veckas Återbruksutmaning för mej tror jag :-)

    SvaraRadera
  8. Förstår att klippandet i retropåslakanen var lite småjobbigt, men det var det värt! Fint täcke! Inte tal om annat!!

    SvaraRadera
  9. Fint täcke:-) Håller med dig i ditt återbrukstänk. För mig är det tydligt jag mår bra av att återbruka varje dag. I dag har jag haft en butter dag och de som vänder sinnesstämmningen är återbruk. Det kreativa tänkandet och skapar processen är så kul.

    SvaraRadera
  10. Snyggt! Tycker inte alls det är oävet! Gillar kombinationen av färger och former!

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...