2012-12-11

Ljuskoppar - DIY, nu med en viktig uppdatering!

Äntligen har jag smält gamla ljusstumpar och gjort nya ljus av dem!

Så här gjorde jag:

1. Jag stoppade stearinrester, med vekar och allt i en konservburk och ställde den i ett vattenbad på spisen.
2. Jag stoppade en ljusstump som var ungefär lika hög som koppen mitt i koppen efter att ha doppat den i den flytande stearinmassan så att den fastnade i koppen.
3. När stearinet hade smält i vattenbadet hällde jag det i koppen med ljusstumpen. En grytlapp gjorde stor nytta under detta moment.
4. Sen väntade jag till det hela hade stelnat. Stearinet skiftade i färg. Spännande!
5. Detta är nog den svåraste punkten... Tänd ljuset och njut. Men... lita inte på att det är ofarligt, vi vet aldrig vad som kan hända. Kanske är det bra att inte låta veken gå hela vägen ner, eller att i botten av koppen ha en tom värmeljushållare att ställa ljuset i?

Jag vet inte riktigt, men det känns som att man kanske skulle kunna ge bort sådana här koppar i julklapp? Om det är en present tycker jag nog att man bör varna mottagaren för brandfaran.

(Pappa, jag tror att du gillar att jag varnar för brandrisken, eller hur! Jag vill ju inte ge lika brandfarliga råd som Ernst! ;-) )

Uppdatering:

Gammal är äldst, nu är det bevisat! Jag fick ett meddelande från min far, med texten "Mina hemstöpta ljus!" och denna bild:


Helt ovetande om vad den andra pysslade med gjorde vi i princip på samma sätt, men den äldre av oss var mycket smartare! Så här gjorde han:

1. Bryt sönder ljusstumparna.
2. Lägg stearinbitarna i en konservburk.
3. När ugnen varit igång, sätt in burken på eftervärmen. På så sätt går det inte åt någon extra energi!
4. Ta en form, till exempel som den till vänster på bilden.
5. Smält änden på en lagom hög ljusstump och sätt fast den i botten av krukan med stearinet.
6. Ta ut burken med den smälta stearinen med grillvantar.
7. Ta bort vekstumparna från stearinmassan.
8. Häll stearinet runt ljusstumpen i formen. Se till att ljuset är centrerat.
9. Ställ formen utomhus!
10. När stearinet har stelnat vänder du det hela upp och ned och vips så har du ett nytt ljus!

Det här sättet är ju ännu smartare: Ingen extra energiåtgång och dessutom kan man se stearinet, som med lite tur har fått flera fina färger!

Förutom denna telefontutorial som jag nu kan dela med mig av fick jag ytterligare en. Den ska testas!

Happy ljusgjutning alla!

4 kommentarer:

  1. Vad kul, jag satt ju och sekrev en DIY om samma sak igår kväll, som jag dock inte publicerat än. Kul att se att man kan göra på olika sätt, jag har en lite annan metod. Det var ju smart att använda hela ljustumpen istället för veke.

    SvaraRadera
  2. Har bara sett såna här där man ska ha en separat veke, smart att man inte behöver gå och köpa det. Jag har lite svårt för sådär varma saker men jag kanske tar mod till mig och provar på nån dag :P Kul att du och din pappa tänkte så lika!

    SvaraRadera
  3. En nackdel med att göra på det viset, som jag kom på nu, är att jag tror att vekens grovlek ska vara lite anpassad efter ljusets storlek. Av den anledningen kanske det är vettigt att ha en separat veke. Men det lär man ju märka när man eldar ljusen, om det funkar eller ej. :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror att man, när det handlar om levande ljus, alltid måste ta med i beräkningen att något kan hända. Men har man koll på dem så finns det ju en chans att man lär sig vad som fungerar och inte. Inget konstigt har hänt med pappas ljus i alla fall. Jag tycker att detta var så roligt att jag funderar på att efterlysa stearinstmpar. Tack Tyg-Ida för inspirationen! :-)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...