2013-01-11

Hundkex och en liten historielektion


Länge trånade jag efter gardiner i detta mönster; Hundkex av Maija Isola. Isola är ju fru Marimekko herself, hon har designat många tyger för företaget (cirka 500!) och var, enligt Wikipedia knuten dit mellan 1951 och 1987. Och jag tror att jag älskar alla hennes mönster. :-)

Hundkexen är dock från Borås Wäfveri och "Linje Hemma". Linje Hemma bildas 1967-68 genom att Gamlestadens och Mölnlycke-Tuppen går ihop med Wäfveribolaget. 1972 blir namnet Borås Wäfveri.
 
När man försöker förstå allt genom att leta fakta på nätet kan man bli förvirrad eftersom så många uppgifter står mot varandra, så ta allt med en nypa salt! Jag har hittat en uppgift om att Linje Hemma upphörde 1997, vilket då torde betyda att Linje Hemmas tyger kan komma från 1967-1997. Intressant! (Och icke att förväxla med Sampes Linnelinjen för Almedahls från 1955-...!)

När jag inte längre orkade hoppas på att hitta hundkexen på någon loppis bestämde jag mig för att köpa dem över nätet. Och vad tror ni hände dagen efter? Jo, jag hittade två längder i röd/orange för en tjuga på en lokal loppis! 

De röda fick vara julgardiner i köket (glömde att fota...) och de gröna Hundkexen får agera draperi i vardagsrummet, trots dess linnestruktur. Upphängd är den i alla fall på en smidesgardinstång köpt på loppis den också för kanske 35:-. 

Lånad bild på Hundkex i rött/orange
Ju fler äldre textilier jag omger mig med i hemmet, desto svårare har jag att uppskatta nyare tyger. Men de kan jag å andra sidan klippa friskt i. 

Och jag har gått från att inte ha gardiner i hemmet, till att byta gardiner ofta och dessutom ha draperier där det är möjligt. Textilier på väggarna i stället för tavlor. Och det gillar jag. Nu måste jag nog se till att fota förändringarna ibland också. 

(Och med tanke på att denna blogg har fått 30 000 klick känns det som att jag kanske borde höja nivån på den lite. Men, njä, bloggandet ska i första hand vara för min egen skull och opretentiöst, även fortsättningsvis...!)  

1 kommentar:

  1. Jag fick mammas i brungrönt, jag bara älskar dem, klippte en längd på längden och gjorde panelgardiner.

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...