2013-03-24

Chintz, med silkeskänsla. Eller något annat?

Jag har haft svårt att inte ta med mig denna typ av färgglada tyger när jag har hittat dem på loppisar. Det har inte hänt så ofta dock, och en gång fanns det två längder på en loppis, men jag ansåg mig bara ha råd med den ena, och det ångrar jag ännu.

Jag vet väldigt lite om tygerna. Efter att ha gjort bränntest har jag kunnat konstatera att det inte är naturmaterial eftersom tråden bara skrumpnar ihop som plast.

Men de är ju helt otroligt vackra i både färger och mönster. Och känsla.

På Wikipedia står det "Chintz är en tunn, tätvävd bomullsväv i tuskaft med mönstertryck och vaxad eller plastbehandlad yta. Mönstret består ofta av blomstermotiv i kraftiga färger. Tyget används mestadels som möbeltyg." 

Och jag undrar fortfarande, är detta chintz? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...